станом на

    Зміст    
 
 
  Закон № 2464 вiд 08.07.2010 р.   Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
  (на сайті ВРУ ~ стор. 1 - 2 )
 
 
      Розділ I.   ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
{ стаття 1, Розділ І }
  Стаття 1.   Визначення термінів

  1. У цьому Законі нижченаведені терміни вживаються в такому значенні:

    1) Державний реєстр загальнообов'язкового державного соціального страхування ( ДержРеєстр зодСС ) – організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування ( зодСС ), його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб;

    2) єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі – єдиний внесок) ( ЄВ ) – консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи зодСС в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами зодСС ;

    3) застрахована особа ( ЗО ) – фізична особа, яка відповідно до законодавства підлягає зодСС і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачується чи сплачувався у встановленому законом порядку ЄВ ;


{ пункт 4), частина 1, стаття 1, Розділ I }   {ЗУ 3668-VI з 01.10.2011}

    4) максимальна величина бази нарахування єдиного внеску ( Max База ЄВ ) – максимальна сума доходу ЗО , що дорівнює п'ятнадцяти сімнадцяти розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом, на яку нараховується ЄВ ;

    5) мінімальний страховий внесок ( Min внесок ) – сума ЄВ , що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця;

    6) недоїмка – сума ЄВ , своєчасно не нарахована та/або не сплачена у строки, встановлені цим Законом, обчислена територіальними органами Пенсійного фонду України у випадках, передбачених цим Законом;

    7) Пенсійний фонд України (далі – Пенсійний фонд) ( ПФУ ) – орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести облік платників ЄВ , забезпечувати збір та ведення обліку страхових коштів, контролювати повноту та своєчасність їх сплати, вести ДержРеєстр зодСС та виконувати інші функції, передбачені законом;


{ підпункт 8, частина 1, стаття 1, Розділ І }

    8) посвідчення застрахованої особи в системі зодСС (далі – Посвідчення ЗО) – спеціальний документ у вигляді електронної смарт-картки з візуальними персоніфікованими ознаками, який забезпечує документування, збереження і використання індивідуальної інформації про набуті ЗО права у сфері зодСС , на якому може зберігатися інша інформація для забезпечення захисту прав ЗО на отримання коштів та послуг за зодСС ;
{ Підпункт 8 частини 1 статті 1 набирає чинності з 01.01.2014 р. - див. п.1 розділу VIII цього Закону }

    9) страхові кошти – кошти, які формуються за рахунок сплати ЄВ та надходжень від фінансових санкцій (штрафів та пені), що застосовуються відповідно до закону;

  10) страхувальники – роботодавці та інші особи, які відповідно до цього Закону зобов'язані сплачувати ЄВ . ;


{ пункт 11), частина 1, стаття 1, Розділ I }   {ЗУ 3668-VI з 01.10.2011}

  11) учасники накопичувальної системи пенсійного страхування - фізичні особи, які сплачують/за яких сплачуються страхові внески до накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування.


  2. Інші терміни використовуються у значенні, визначеному законами про окремі види зодСС .


{ стаття 2, Розділ І }

  Стаття 2.   Сфера правового регулювання цього Закону

  1. Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов'язаної із збором та веденням обліку ЄВ . Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону.

  2. Виключно цим Законом визначаються:
      принципи збору та ведення обліку ЄВ ;
      платники ЄВ ;
      порядок нарахування, обчислення та сплати ЄВ ;
      розмір ЄВ та пропорції його розподілу за видами зодСС ;
      орган, що здійснює збір та веде облік ЄВ , його повноваження та відповідальність;
      склад, порядок ведення та використання даних ДержРеєстру зодСС ;
      порядок здійснення державного нагляду за збором та веденням обліку ЄВ .


{ стаття 3, Розділ І }

  Стаття 3.   Принципи збору та ведення обліку єдиного внеску

  1. Збір та ведення обліку ЄВ здійснюються за принципами:
      законодавчого визначення умов і порядку його сплати;
      обов'язковості сплати;
      законодавчого визначення розміру ЄВ та пропорцій його розподілу за видами ДержРеєстру зодСС ;
      прозорості та публічності діяльності органу, що здійснює збір та веде облік ЄВ ;
      захисту прав та законних інтересів ЗО ;
      державного нагляду за збором та веденням обліку ЄВ ;
      відповідальності платників ЄВ та органу, що здійснює збір та веде облік ЄВ , за порушення норм цього Закону, а також за невиконання або неналежне виконання покладених на них обов'язків.

 
  I
 
 
           
  Розділ II.   ПЛАТНИКИ ЄДИНОГО ВНЕСКУ, ЇХ ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ

  Стаття 4.   Платники єдиного внеску


{ частина 1, стаття 4, Розділ ІІ }

  1. Платниками ЄВ є :
    1) роботодавці:


{ абзац 2, пункт 1), частина 1, стаття 4, Розділ ІІ }

    підприємства, установи та організації, інші ЮО , утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю ФО на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за Ц-ПД (крім Ц-ПД , укладеного з ФО-П , якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з ЄДР   ЮО та ФО-П свідоцтві про державну реєстрацію її як підприємця ), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших ЮО , які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із ЗО ;
{ Абзац другий пункту 1 частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом N 3205-VI від 07.04.2011 }


{ абзац 3, пункт 1), частина 1, стаття 4, Розділ ІІ }

    ФО-П , зокрема ті, які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством про працю, чи за Ц-ПД (крім Ц-ПД , укладеного з ФО-П , якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з ЄДР   ЮО та ФО-П свідоцтві про державну реєстрацію її як підприємця ) ;
{ Абзац третій пункту 1 частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом N 3205-VI від 07.04.2011 }


    ФО , які забезпечують себе роботою самостійно, та ФО , які використовують працю інших осіб на умовах трудового договору (контракту);

    дипломатичні представництва і консульські установи України, філії, представництва, інші відокремлені підрозділи підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародні), утворені відповідно до законодавства України, які мають окремий баланс і самостійно здійснюють розрахунки із ЗО ;

    дипломатичні представництва і консульські установи іноземних держав, філії, представництва та інші відокремлені підрозділи іноземних підприємств, установ та організацій (у тому числі міжнародні), розташовані на території України;


{ абзац 7, пункт 1), частина 1, стаття 4, Розділ ІІ }

    підприємства, установи, організації, ФО , які використовують найману працю, військові частини та органи, які виплачують грошове забезпечення, допомогу по тимчасовій непрацездатності, допомогу або компенсацію відповідно до законодавства, – для осіб, зазначених у пунктах 9-14 цієї частини;


{ пункт 2), частина 1, стаття 4, Розділ ІІ }

    2) працівники – громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана ВРУ ) та особи без громадянства, які працюють:

    на підприємствах, в установах та організаціях, в інших ЮО , зазначених в абзаці другому пункту 1 цієї частини;

    у ФО - підприємців на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством;

    у ФО , які забезпечують себе роботою самостійно, та в інших ФО на умовах трудового договору (контракту);


{ пункт 3), частина 1, стаття 4, Розділ ІІ }

    3) ФО , які виконують роботи (надають послуги) на підприємствах, в установах та організаціях, в інших ЮО , зазначених в абзаці 2-ому пункту 1 цієї частини, чи у ФО-П або осіб, які забезпечують себе роботою самостійно, за Ц-ПД (крім ФО-П , якщо виконувані ними роботи (надані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з ЄДР   ЮО та ФО-П свідоцтві про державну реєстрацію їх як підприємців );
{ Пункт 3 частини першої статті 4 із змінами, внесеними згідно із Законом N 3205-VI від 07.04.2011 }


    4) ФО - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, та члени сімей цих осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності;

    5) особи, які забезпечують себе роботою самостійно – займаються незалежною професійною діяльністю, а саме науковою, літературною, артистичною, художньою, освітньою або викладацькою, а також медичною, юридичною практикою, в тому числі адвокатською, нотаріальною діяльністю, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід безпосередньо від цієї діяльності, за умови, що такі особи не є найманими працівниками чи підприємцями;

    6) громадяни України, які працюють у розташованих за межами України дипломатичних представництвах і консульських установах України, філіях, представництвах, інших відокремлених підрозділах підприємств, установ та організацій (зокрема міжнародних), утворених відповідно до законодавства України (якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов'язковість яких надана ВРУ );

    громадяни України та особи без громадянства, які працюють у дипломатичних представництвах і консульських установах іноземних держав, філіях, представництвах, інших відокремлених підрозділах іноземних підприємств, установ та організацій (зокрема міжнародних), розташованих на території України;

    7) особи, які працюють на виборних посадах в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, об'єднаннях громадян та отримують заробітну плату (винагороду) за роботу на такій посаді;

    8) працівники воєнізованих формувань, гірничорятувальних частин незалежно від підпорядкування, а також особовий склад аварійно-рятувальної служби, утвореної відповідно до законодавства на постійній основі;


{ пункт 9), частина 1, стаття 4, Розділ ІІ }

    9) військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби), особи рядового і начальницького складу;

  10) батьки - вихователі дитячих будинків сімейного типу, прийомні батьки, якщо вони отримують грошове забезпечення відповідно до законодавства;


{ пункт 11), частина 1, стаття 4, Розділ ІІ }

  11) особи, які отримують допомогу по тимчасовій непрацездатності;

  12) особи, які проходять строкову військову службу у Збройних Силах України, інших утворених відповідно до закону військових формуваннях, СБУ , органах МВСУ та службу в органах і підрозділах цивільного захисту;

  13) особи, які відповідно до закону отримують допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку;

  14) один з непрацюючих працездатних батьків, усиновителів, опікун, піклувальник, які фактично здійснюють догляд за дитиною-інвалідом, а також непрацюючі працездатні особи, які здійснюють догляд за інвалідом І групи або за престарілим, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду або досяг 80-річного віку, якщо такі непрацюючі працездатні особи отримують допомогу або компенсацію відповідно до законодавства.

  2. Платники ЄВ, зазначені у пунктах 2-14 частини першої цієї статті, є ЗО відповідно до законодавства про зодСС .

  3. Платники ЄВ, зазначені в пункті 1 частини першої цієї статті, є страхувальниками для платників ЄВ , зазначених у пунктах 2, 3, 6-14 частини першої цієї статті.

  4. Особи, зазначені у пункті 4 частини першої цієї статті, які обрали спрощену систему оподаткування, звільняються від сплати за себе ЄВ , якщо вони є пенсіонерами за віком або інвалідами та отримують відповідно до закону пенсію або соціальну допомогу. Такі особи можуть бути платниками ЄВ виключно за умови їх добровільної участі у системі зодСС .
{ Статтю 4 доповнено частиною четвертою згідно із Законом N 3609-VI від 07.07.2011 }


{ стаття 5, Розділ IІ }

  Стаття 5.   Облік платників єдиного внеску


{ абзац 1, частина 1, стаття 5, Розділ I }   {ЗУ 3668-VI з 01.10.2011}

  1. Облік осіб, зазначених у частині першій статті 4 цього Закону, ведеться в порядку, встановленому ПФУ за погодженням з ФзодСС , а щодо застрахованих осіб, які є учасниками накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування (далі - учасниками накопичувальної пенсійної системи) - з Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України та центральним органом виконавчої влади у сфері соціальної політики .

    Взяття на облік осіб, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюється ПФУ шляхом внесення відповідних відомостей до реєстру страхувальників.

    Взяття на облік осіб, зазначених:

    в абзацах другому, третьому, п'ятому та сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, на яких поширюється дія ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" ( ЗУ 755-15 ), – здійснюється на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором згідно із ЗУ 755-15 , не пізніше наступного робочого дня з дня отримання зазначених відомостей;

    в абзацах четвертому, шостому та сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, на яких не поширюється дія ЗУ 755-15 , – здійснюється не пізніше наступного робочого дня з дня отримання від них відповідної заяви.

    Зняття з обліку платників ЄВ , зазначених в абзацах другому, третьому, п'ятому та сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюється ПФУ на підставі відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором, а платників ЄВ , зазначених в абзацах четвертому, шостому та сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, на яких не поширюється дія ЗУ 755-15 , – за їхньою заявою після проведення передбачених законодавством перевірок платників, звірення розрахунків та проведення остаточного розрахунку.

  2. Взяття на облік платників ЄВ , зазначених у пунктах 2-14 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюється ПФУ з внесенням відповідних відомостей до реєстру ЗО .

  3. Платникам ЄВ , зазначеним у пунктах 1, 4 та 5 частини першої статті 4 цього Закону, в порядку, встановленому ПФУ , безоплатно надсилається повідомлення про взяття їх на облік, в якому для платників, зазначених у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, зазначається клас ПРВ , до якого віднесено платника.

  4. Обов'язки платників ЄВ виникають:

    у осіб, зазначених в абзацах другому, третьому, п'ятому та сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, – з дня їх державної реєстрації відповідно до ЗУ "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" ( ЗУ 755-15 );

    у осіб, зазначених в абзацах 4, 6 та 7-ому пункту 1, пунктах 4 (крім ФО-П ) та 5 частини першої статті 4 цього Закону, – з початку провадження відповідної діяльності;

    у осіб, зазначених у пунктах 2, 3, 6, 7-ому та 8 частини першої статті 4 цього Закону, – з дня укладення трудового договору (контракту) чи Ц-ПД .

  5. Державна служба зайнятості інформує ПФУ у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, про реєстрацію (зняття з реєстрації) трудового договору між ФО-П або іншою ФО та працівником не пізніше наступного робочого дня після її проведення.


{ стаття 6, Розділ IІ }

  Стаття 6.   Права та обов'язки платника єдиного внеску

  1. Платник ЄВ має право:

    1) безоплатно отримувати від територіального органу ПФУ інформацію, необхідну для виконання обов'язків, покладених на платника згідно з цим Законом, а також для підтвердження надходження до ПФУ сплачених платником сум ЄВ ;

    2) звертатися до ПФУ з письмовою заявою про зміну умов сплати ЄВ у разі зміни його статусу як платника (або отримання права на зміну розміру ЄВ , зокрема у зв'язку із зміною ВЕД );

    3) безоплатно отримувати від ПФУ консультації та роз'яснення щодо прав та обов'язків платника ЄВ , порядку сплати ЄВ ;

    4) оскаржувати в установленому законом порядку рішення територіального органу ПФУ та дії, бездіяльність його посадових осіб;

    5) захищати свої права та законні інтереси, а також права та законні інтереси ЗО , на користь яких він сплачує ЄВ , у тому числі в суді.

  2. Платник ЄВ зобов'язаний:

    1) своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати ЄВ ;

    2) вести облік виплат (доходу) ЗО та нарахування ЄВ за кожним календарним місяцем і календарним роком, зберігати такі відомості в порядку, передбаченому законодавством;

    3) допускати посадових осіб територіального органу ПФУ до проведення перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати ЄВ за наявності направлення на перевірку та посвідчення осіб, надавати їм передбачені законодавством документи та пояснення з питань, що виникають у процесі перевірки;

    4) подавати звітність до територіального органу ПФУ у строки, в порядку та за формою, встановленими ПФУ за погодженням з відповідними ФзодСС та центральним органом виконавчої влади у галузі статистики;

    5) надавати безоплатно ЗО та на вимогу членів сім'ї померлої ЗО відомості про заробітну плату (дохід), суму сплаченого ЄВ та інші відомості про ЗО , що подаються до територіального органу ПФУ ;

    6) пред'являти на вимогу ЗО , на користь якої він сплачує ЄВ , повідомлення про взяття на облік як платника ЄВ та надавати інформацію про сплату ЄВ , в тому числі у письмовій формі;

    7) перевіряти під час прийняття на роботу наявність у ФО Посвідчення ЗО ;
{ Підпункт 7 частини другої статті 6 (в частині пред'явлення посвідчення застрахованої особи) набирає чинності з 1 січня 2014 року - див. п.1 розділу VIII цього Закону }

    8) повідомляти територіальний орган ПФУ про прийняття на роботу ФО , відомості про яку відсутні в ДержРеєстрі зодСС або яка не пред'явила на вимогу платника ЄВ Посвідчення ЗО , та подавати необхідні відомості і документи для взяття на облік зазначеної особи;
{ Підпункт 8 частини другої статті 6 (в частині пред'явлення посвідчення застрахованої особи) набирає чинності з 1 січня 2014 року - див. п.1 розділу VIII цього Закону }

    9) отримувати в територіальному органі ПФУ Посвідчення ЗО в порядку, встановленому ПФУ , та видавати їх ЗО ;
{ Підпункт 9 частини другої статті 6 набирає чинності з 1 січня 2014 року - див. п.1 розділу VIII цього Закону }

  10) повідомляти територіальний орган ПФУ про зміну відомостей, що вносяться до ДержРеєстру зодСС , про ЗО , на користь якої він сплачує ЄВ , у десятиденний строк після надходження таких відомостей;

  11) у випадках, передбачених цим Законом і Н-ПА , прийнятими відповідно до цього Закону, стати на облік у територіальному органі ПФУ як платник ЄВ ;

  12) виконувати інші вимоги, передбачені цим Законом.

  3. Обов'язки, передбачені частиною другою цієї статті, поширюються на платників, зазначених у пунктах 1, 4 та 5 частини першої статті 4 цього Закону.

 
 
 
 
           
          Розділ III.   ПОРЯДОК НАРАХУВАННЯ, ОБЧИСЛЕННЯ І СПЛАТИ ЄДИНОГО ВНЕСКУ.
          РОЗМІР ЄДИНОГО ВНЕСКУ

  Стаття 7.   База нарахування єдиного внеску

  1. ЄВ нараховується:


{ абзац 1, пункт 1), частина 1, стаття 7, Розділ ІIІ }

    1) для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), 2, 3, 6, 7 і 8 частини першої статті 4 цього Закону, – на суму нарахованої заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до ЗУ "Про оплату праці" ( ЗУ 108/95-ВР ), та суму винагороди ФО за виконання робіт (надання послуг) за Ц-ПД ;

    для платників, зазначених в абзаці сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, – на суму грошового забезпечення, оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, що здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності; допомоги або компенсації відповідно до законодавства.

    Нарахування та сплата ЄВ за платників, зазначених у пунктах 10, 12, 13 та 14 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного бюджету в порядку, встановленому КМУ , але не менше Min внеску , за кожну особу;

    2) для платників, зазначених у пункті 4 (крім ФО - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) та 5 частини першої статті 4 цього Закону, – на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи ФО , та на суму доходу, що розподіляється між членами сім'ї ФО - підприємців, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності. При цьому сума ЄВ не може бути меншою за розмір Min внеску , за кожну особу за місяць, у якому отримано дохід (прибуток).

    До членів сімей ФО - підприємців, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності, належать дружина (чоловік), батьки, діти та інші утриманці, які досягли 15-річного віку, не перебувають у трудових або цивільно-правових відносинах з такою ФО - підприємцем, але спільно з ним провадять підприємницьку діяльність і отримують від цього частину доходу;

    3) для платників, зазначених у пункті 4 частини першої статті 4 цього Закону, які обрали спрощену систему оподаткування, – на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе та членів сім'ї, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності, але не більше Max Бази ЄВ , встановленої цим Законом. При цьому сума ЄВ не може бути меншою за розмір Min внеску , за кожну особу;

    4) для платників, зазначених у пункті 11 частини першої статті 4 цього Закону, – на суму допомоги по тимчасовій непрацездатності.

    Платники, зазначені у пунктах 10, 12, 13 та 14 частини першої статті 4 цього Закону, звільняються від сплати ЄВ із сум отриманих ними грошового забезпечення, допомоги або компенсації.

  2. Для осіб, які працюють у сільському господарстві, зайняті на сезонних роботах, виконують роботи (надають послуги) за Ц-ПД , творчих працівників (архітекторів, художників, артистів, музикантів, композиторів, критиків, мистецтвознавців, письменників, кінематографістів), та інших осіб, які отримують заробітну плату (дохід) за виконану роботу (надані послуги), строк виконання яких перевищує календарний місяць, ЄВ нараховується на суму, що визначається шляхом ділення заробітної плати (доходу), виплаченої за результатами роботи, на кількість місяців, за які вона нарахована.

  Зазначений порядок нарахування внеску поширюється також на осіб, яким після звільнення з роботи нараховано заробітну плату (дохід) за відпрацьований час або згідно з рішенням суду – середню заробітну плату за вимушений прогул.

  3. Нарахування ЄВ здійснюється в межах Max Бази ЄВ , встановленої цим Законом.

  4. ЄВ нараховується на суми, зазначені в частинах першій і другій цієї статті, не зменшені на суму відрахувань податків, інших обов'язкових платежів, що відповідно до закону сплачуються із зазначених сум, та на суми утримань, що здійснюються відповідно до закону або за договорами позики, придбання товарів та виплат чи на інші цілі за дорученням отримувача.

  5. ЄВ нараховується на суми, зазначені в частинах першій і другій цієї статті, незалежно від джерел їх фінансування, форми, порядку, місця виплати та використання, а також від того, чи виплачені такі суми фактично після їх нарахування до сплати.

  6. Нарахування ЄВ за платників, зазначених у пунктах 2, 3, 6, 7, 8, 9 та 11 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюється платниками, зазначеними у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, за рахунок сум, на які ЄВ нарахований.

  7. Перелік видів виплат, на які не нараховується ЄВ , затверджується КМУ .



  Стаття 8.   Розмір єдиного внеску та пропорції його розподілу за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування ( зодСС )

  1. Розмір ЄВ для кожної категорії платників, визначених цим Законом, та пропорції його розподілу за видами зодСС встановлюються з урахуванням того, що вони повинні забезпечувати ЗО страхові виплати і соціальні послуги, передбачені законодавством про зодСС ;     фінансування заходів, спрямованих на профілактику страхових випадків;     створення резерву коштів для забезпечення страхових виплат та надання соціальних послуг ЗО ;     покриття адміністративних витрат із забезпечення функціонування системи зодСС .

  2. ЄВ не входить до системи оподаткування. Податкове законодавство не регулює порядок нарахування, обчислення і сплати ЄВ .

  3. Кошти, що надходять від сплати ЄВ та застосування фінансових санкцій відповідно до цього Закону, не можуть зараховуватися до Державного бюджету України, бюджетів інших рівнів та використовуватися на цілі, не передбачені законодавством про зодСС .

  4. Порядок нарахування, обчислення і сплати ЄВ визначається виключно цим Законом та прийнятими відповідно до нього Н-ПА .


{ абзац 1, частина 5, стаття 8, Розділ ІІІ }

  5. ЄВ для платників, зазначених у пункті 1 (крім абзацу сьомого) частини першої статті 4 цього Закону, встановлюється у відсотках до визначеної абзацом першим пункту 1 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ (за винятком винагороди за Ц-ПД ) відповідно до класів професійного ризику виробництва (Клас ПРВ) , до яких віднесено платників ЄВ , з урахуванням видів їх економічної діяльності :
Таблиця 1
Клас
ПРВ
  Розмір
ЄВ
Клас
ПРВ
  Розмір
ЄВ
Клас
ПРВ
  Розмір
ЄВ
Клас
ПРВ
  Розмір
ЄВ
Клас
ПРВ
  Розмір
ЄВ
1 36,76 2 36,77 3 36,78 4 36,79 5 36,8
6 36,82 7 36,83 8 36,85 9 36,86 10 36,88
11 36,9 12 36,92 13 36,93 14 36,95 15 37
16 37,04 17 37,06 18 37,13 19 37,16 20 37,17
21 37,18 22 37,19 23 37,26 24 37,3 25 37,33
26 37,39 27 37,45 28 37,51 29 37,58 30 37,6
31 37,61 32 37,65 33 37,66 34 37,77 35 37,78
36 37,86 37 37,87 38 37,96 39 37,97 40 37,99
41 38 42 38,03 43 38,05 44 38,1 45 38,11
46 38,19 47 38,24 48 38,26 49 38,28 50 38,45
51 38,47 52 38,52 53 38,54 54 38,57 55 38,66
56 38,74 57 39,01 58 39,02 59 39,1 60 39,48
61 39,76 62 39,9 63 40,19 64 40,4 65 42,61
66 42,72 67 49,7            


{ абзац 2 - 7, частина 5, стаття 8, Розділ ІІІ }

    Для бюджетних установ ЄВ встановлюється у розмірі 36,3 % визначеної бази нарахування.

    Для платників, зазначених у пункті 1 (крім абзацу сьомого) частини першої статті 4 цього Закону, які використовують працю найманих працівників із числа осіб льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілоти, штурмани, бортінженери, бортмеханіки, бортрадисти, льотчики-наглядачі) і бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах, ЄВ встановлюється у розмірі 45,96 % визначеної бази нарахування для цих осіб.

    Для платників, зазначених у пункті 1 (крім абзацу сьомого) частини першої статті 4 цього Закону, встановлюється ЄВ у розмірі 34,7 % винагороди за Ц-ПД .

    Суб'єкт господарської діяльності, який провадить господарську діяльність у декількох ВЕД , під час визначення розміру ЄВ відноситься до Класу ПРВ за основним видом його економічної діяльності.

    Відокремлений підрозділ ЮО (філія або представництво), розрахунки з оплати праці якого проводяться нецентралізовано, під час визначення розміру ЄВ відноситься до того ВЕД , якому відповідає його діяльність.

    Відокремлений підрозділ ЮО (філія або представництво), який провадить свою діяльність у декількох ВЕД , відноситься до Класу ПРВ за основним видом його економічної діяльності.


{ абзац 1 - 2, частина 6, стаття 8, Розділ ІІІ }

  6. ЄВ для платників, зазначених в абзаці сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону (військових частин та органів, які виплачують грошове забезпечення особам, зазначеним у пункті 9 частини першої статті 4 цього Закону), встановлюється у розмірі 34,7 % суми грошового забезпечення.

    ЄВ для платників, зазначених в абзаці сьомому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону (крім військових частин та органів, які виплачують грошове забезпечення особам, зазначеним у пункті 9 частини першої статті 4 цього Закону), встановлюється у розмірі 33,2 % визначеної абзацом другим пункту 1 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ .


{ абзац 1 - 2, частина 7, стаття 8, Розділ ІІІ }

  7. ЄВ для платників, зазначених у пунктах 2, 6-8 частини першої статті 4 цього Закону (крім осіб, зазначених у частині дев'ятій цієї статті), встановлюється у розмірі 3,6 % визначеної пунктом 1 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ .

    Для найманих працівників - інвалідів, які працюють на підприємствах УТОГ, УТОС, ЄВ встановлюється у розмірі 2,85 % визначеної пунктом 1 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ .


{ частина 8, стаття 8, Розділ ІІІ }

  8. ЄВ для платників, зазначених у пункті 3 частини першої статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 2,6 % винагороди за Ц-ПД .


{ частина 9, стаття 8, Розділ ІІІ }

  9. Для платників, які працюють на посадах, робота на яких зараховується до стажу, що дає право на одержання пенсії відповідно до законів України
"Про державну службу" ( ЗУ 3723-12 ),
"Про прокуратуру" ( ЗУ 1789-12 ),
"Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів" ( ЗУ 540/97-ВР ),
"Про наукову і науково-технічну діяльність" ( ЗУ 1977-12 ),
"Про статус народного депутата України" ( ЗУ 2790-12 ),
"Про Національний банк України" ( ЗУ 679-14 ),
"Про службу в органах місцевого самоврядування" ( ЗУ 2493-14 ),
Митного кодексу України ( ЗУ 92-15 ),
Положення про помічника-консультанта народного депутата України, затвердженого
Постановою ВРУ від 13 жовтня 1995 року ( 379/95-ВР ), а також для льотних екіпажів повітряних суден цивільної авіації (пілотів, штурманів, бортінженерів, бортмеханіків, бортрадистів, льотчиків-наглядачів) і бортоператорів, які виконують спеціальні роботи в польотах, встановлюється ЄВ розмірі 6,1 % визначеної пунктом 1 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ .


{ частина 10, стаття 8, Розділ ІІІ }

  10. ЄВ для платників, зазначених у пункті 9 частини першої статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 2,6 % грошового забезпечення.


{ абзац 1 - 5, частина 11, стаття 8, Розділ ІІІ }

  11. ЄВ для платників, зазначених у пунктах 4 та 5 частини першої статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 34,7 % визначеної пунктами 2 та 3 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ .

    У разі бажання осіб, зазначених в абзаці першому цієї частини, брати участь на добровільних засадах:

      у зодСС у зв'язку з ТВП , ЄВ встановлюється у розмірі 36,6 % визначеної для цієї категорії осіб Бази ЄВ ;

      у зодСС від НВ , ЄВ встановлюється у розмірі 36,21 % визначеної для цієї категорії осіб Бази ЄВ .

    У разі бажання зазначених осіб бути застрахованими за всіма видами зодСС (пенсійним, на випадок безробіття, у зв'язку з ТВП , від НВ ) ЄВ встановлюється у розмірі 38,11 % визначеної для цієї категорії осіб Бази ЄВ .


{ частина 12, стаття 8, Розділ ІІІ }

  12. ЄВ для платників, зазначених у пункті 11 частини першої статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 2 % суми допомоги по тимчасовій непрацездатності.


{ частина 13, стаття 8, Розділ ІІІ }

  13. ЄВ для підприємств, установ і організацій, в яких працюють інваліди, встановлюється у розмірі 8,41 % визначеної пунктом 1 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ для працюючих інвалідів.


{ абзац 1 -2 , частина 14, стаття 8, Розділ ІІІ }

  14. ЄВ для підприємств та організацій всеукраїнських громадських організацій інвалідів, зокрема товариств УТОГ та УТОС, в яких кількість інвалідів становить не менш як 50 % загальної чисельності працюючих, і за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить не менш як 25 % суми витрат на оплату праці, встановлюється у розмірі 5,3 % визначеної пунктом 1 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ .

    ЄВ для підприємств та організацій громадських організацій інвалідів, в яких кількість інвалідів становить не менш як 50 % загальної чисельності працюючих, і за умови, що фонд оплати праці таких інвалідів становить не менш як 25 % суми витрат на оплату праці, встановлюється у розмірі 5,5 % визначеної пунктом 1 частини першої статті 7 цього Закону Бази ЄВ для працюючих інвалідів.


{ частина 15, стаття 8, Розділ ІІІ }

  15. Суми ЄВ розподіляються за видами зодСС пропорційно до сум ЄВ ( у % ):

    1) сума ЄВ , зазначеного у частині п'ятій цієї статті:
розподіл за видами загальнообов'язкового державного страхування.                 Таблиця 2
Клас
профе-
сійного
ризику
вироб-
ництва
пенсійне

(до
солідарної
системи)
соціальне

на випадок
безробіття
соціальне

у зв'язку з

ТВП
соціальне

від

НВ
Клас
профе-
сійного
ризику
вироб-
ництва
пенсійне

(до
солідарної
системи)
соціальне

на випадок
безробіття
соціальне

у зв'язку з

ТВП
соціальне

від

НВ
    1 90,3156 4,0805 3,8085 1,7954     2 90,291 4,0794 3,8075 1,8221
    3 90,2665 4,0783 3,8064 1,8488     4 90,2419 4,0772 3,8054 1,8755
    5 90,2174 4,0761 3,8043 1,9022     6 90,1683 4,0739 3,8023 1,9555
    7 90,1439 4,0728 3,8012 1,9821     8 90,0949 4,0706 3,7992 2,0353
    9 90,0704 4,0695 3,7982 2,0619     10 90,0217 4,0672 3,7961 2,115
    11 89,973 4,065 3,794 2,168     12 89,9242 4,0628 3,792 2,221
    13 89,8998 4,0617 3,791 2,2475     14 89,8512 4,0595 3,7889 2,3004
    15 89,7297 4,0541 3,7838 2,4324     16 89,6328 4,0497 3,7797 2,5378
    17 89,5844 4,0475 3,7777 2,5904     18 89,4156 4,0399 3,7705 2,774
    19 89,3434 4,0366 3,7675 2,8525     20 89,3193 4,0355 3,7665 2,8787
    21 89,2953 4,0344 3,7655 2,9048     22 89,2713 4,0333 3,7645 2,9309
    23 89,1035 4,0258 3,7574 3,1133     24 89,008 4,0214 3,7534 3,2172
    25 88,9366 4,0182 3,7503 3,2949     26 88,7938 4,0118 3,7443 3,4501
    27 88,6516 4,0053 3,7383 3,6048     28 88,5098 3,9989 3,7323 3,759
    29 88,3448 3,9915 3,7254 3,9383     30 88,2978 3,9894 3,7234 3,9894
    31 88,2744 3,9883 3,7224 4,0149     32 88,1805 3,9841 3,7185 4,1169
    33 88,1572 3,983 3,7175 4,1423     34 87,9005 3,9714 3,7066 4,4215
    35 87,8771 3,9704 3,7057 4,4468     36 87,6915 3,962 3,6978 4,6487
    37 87,6683 3,9609 3,6969 4,6739     38 87,4605 3,9515 3,6881 4,8999
    39 87,4375 3,9505 3,6871 4,9249     40 87,3914 3,9484 3,6852 4,975
    41 87,3684 3,9474 3,6842 5,0     42 87,2995 3,9443 3,6813 5,0749
    43 87,2536 3,9422 3,6794 5,1248     44 87,1392 3,937 3,6745 5,2493
    45 87,1162 3,936 3,6736 5,2742     46 86,9338 3,9277 3,6659 5,4726
    47 86,8201 3,9226 3,6611 5,5962     48 86,7747 3,9205 3,6592 5,6456
    49 86,7293 3,9185 3,6573 5,6949     50 86,3459 3,9012 3,6411 6,1118
    51 86,3011 3,8991 3,6392 6,1606     52 86,1889 3,8941 3,6345 6,2825
    53 86,1442 3,8921 3,6326 6,3311     54 86,0773 3,889 3,6298 6,4039
    55 85,8769 3,88 3,6213 6,6218     56 85,6995 3,872 3,6138 6,8147
    57 85,1064 3,8452 3,5888 7,4596     58 85,0846 3,8442 3,5879 7,4833
    59 84,9105 3,8363 3,5806 7,6726     60 84,0932 3,7994 3,5461 8,5613
    61 83,5011 3,7726 3,5211 9,2052     62 83,208 3,7594 3,5088 9,5238
    63 82,6075 3,7323 3,4835 10,1767     64 82,1782 3,7129 3,4653 10,6436
    65 77,916 3,5203 3,2856 15,2781     66 77,7153 3,5112 3,2772 15,4963
    67 66,8008 3,0181 2,8169 27,3642            

{ Джеpeло документа - http://zakon1.rada.gov.ua   ВРУ. Сторiнка 1 із 4 }


{ абзац 1 - 10, частина 16, стаття 8, Розділ ІІІ }

  16. Для бюджетних установ сума ЄВ розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 4,1322 % ;
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 3,8567 % ;
      на зодСС від НВ , – 0,551 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 91,4601 % .

    Сума ЄВ , зазначеного в абзаці четвертому частини 5 цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 3,2673 % ;
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 3,0461 % ;
      на зодСС від НВ , – 2,3064 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 91,3838 % .

{ абзац 1 - 3, частина 17, стаття 8, Розділ ІІІ }

  17. Сума ЄВ з винагород ФО за виконання робіт (надання послуг) за Ц-ПД розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 4,3228 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 95,6772 % .

{ абзац 1 - 4, частина 18, стаття 8, Розділ ІІІ }

  18. Сума ЄВ , зазначеного в абзаці першому частини шостої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 4,3228 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 95,6772 % .

    Сума ЄВ , зазначеного в абзаці другому частини шостої цієї статті, спрямовується на зодПС (до солідарної системи).

{ абзац 1 - 8, частина 19, стаття 8, Розділ ІІІ }

  19. Сума ЄВ , зазначеного в абзаці першому частини сьомої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 16,6667 % ;
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 27,7778 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 55,5555 % .

    Сума ЄВ , зазначеного в абзаці другому частини сьомої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 21,0526 % ;
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 8,7719 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 70,1755 % .

{ абзац 1 - 3, частина 20, стаття 8, Розділ ІІІ }

  20. Сума ЄВ , зазначеного в частині восьмій цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 23,0769 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 76,9231 % .

{ абзац 1 - 4, частина 21, стаття 8, Розділ ІІІ }

  21. Сума ЄВ , зазначеного в частині дев'ятій цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 9,8361 % ;
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 16,3934 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 73,7705 % .

{ абзац 1 - 3, частина 22, стаття 8, Розділ ІІІ }

  22. Сума ЄВ , зазначеного в частині десятій цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 23,0769 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 76,9231 % .

{ абзац 1 - 16, частина 23, стаття 8, Розділ ІІІ }

  23. Сума ЄВ , зазначеного в абзаці першому частини одинадцятої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 4,3228 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 95,6772 % .

    Сума ЄВ , зазначеного в абзаці третьому частини одинадцятої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 4,0983 % ;
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 5,1913 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 90,7104 % .

    Сума ЄВ , зазначеного в абзаці четвертому частини одинадцятої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 4,1425 % ;
      на зодСС від НВ , – 4,1701 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 91,6874 % .

    Сума ЄВ , зазначеного в абзаці п'ятому частини одинадцятої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 3,9360 % ;
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 4,9855 % ;
      на зодСС від НВ , – 3,9622 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 87,1163 % .

{ частина 24, стаття 8, Розділ ІІІ }

  24. Сума ЄВ , зазначеного в частині дванадцятій цієї статті, спрямовується на зодПС (до солідарної системи).

{ абзац 1 - 5, частина 25, стаття 8, Розділ ІІІ }

  25. Сума ЄВ , зазначеного в частині тринадцятій цієї статті, розподіляється:
      на зодСС на випадок безробіття – 17,8359 % ;
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 16,6468 % ;
      на зодСС від НВ , – 17,9548 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 47,5625 % .

{ абзац 1 - 8, частина 26, стаття 8, Розділ ІІІ }

  26. Сума ЄВ , зазначеного в абзаці першому частини чотирнадцятої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 9,4340 % ;
      на зодСС від НВ , – 15,0943 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 75,4717 % .

    Сума ЄВ , зазначеного в абзаці другому частини чотирнадцятої цієї статті, розподіляється:
      на зодСС у зв'язку з ТВП , – 12,7273 % ;
      на зодСС від НВ , – 14,5455 % ;
      на зодПС (до солідарної системи) – 72,7272 % .

{ частина 27, стаття 8, Розділ ІІІ }

  27. Суми фінансових санкцій розподіляються відповідно до пропорцій, визначених для розподілу ЄВ .

{ абзац 1 - 2, частина 28, стаття 8, Розділ ІІІ }

  28. У разі необхідності центральний орган виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики за пропозицією правлінь відповідних ФзодСС подає узгоджені зі сторонами соціального діалогу зміни розміру ЄВ та пропорції його розподілу за видами зодСС до КМУ для внесення їх на розгляд ВРУ .

    Пропозиції щодо змін розміру ЄВ та пропорцій його розподілу за видами зодСС вносяться КМУ одночасно з проектом закону про Державний бюджет України на наступний рік.



{ стаття 9, Розділ ІІІ }

  Стаття 9.   Порядок обчислення і сплати єдиного внеску

  1. ЄВ обчислюється виключно у національній валюті, у тому числі з виплат (доходу), що здійснюються в натуральній формі.
    Обчислення ЄВ із сум, виражених в іноземній валюті, здійснюється шляхом перерахування зазначених сум у національну валюту України за офіційним курсом національної валюти до іноземної валюти, установленим НБУ на день обчислення ЄВ .

  2. Обчислення ЄВ здійснюється на підставі бухгалтерських та інших документів, відповідно до яких провадиться нарахування (обчислення) або які підтверджують нарахування (обчислення) виплат (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховується ЄВ .

  3. Обчислення ЄВ територіальними органами ПФ у випадках, передбачених цим Законом, здійснюється на підставі актів перевірки правильності нарахування та сплати ЄВ , звітності, що подається платниками до територіальних органів ПФ , бухгалтерських та інших документів, що підтверджують суми виплат (доходу), на суми яких (якого) відповідно до цього Закону нараховується ЄВ .

  4. Обчислення ЄВ за минулі періоди здійснюється виходячи з розміру ЄВ , що діяв на день нарахування (обчислення, визначення) заробітної плати (доходу), на яку відповідно до цього Закону нараховується ЄВ .

  5. Сплата ЄВ здійснюється виключно у національній валюті шляхом внесення відповідних сум ЄВ на рахунки територіальних органів ПФ , відкриті в органах ДКУ для його зарахування.

  6. Для зарахування ЄВ в органах ДКУ відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному територіальному органу ПФ . Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів ЄВ .

    Обслуговування коштів ЄВ здійснюється згідно з положенням про рух коштів, що затверджується ДКУ та ПФ за погодженням з ФзодСС .

    Розрахункове обслуговування територіального органу ПФ здійснюється відповідно до умов договорів між органами ДКУ і власниками рахунків.

  7. ЄВ , сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.

    Платники, зазначені в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, які не мають банківського рахунку, сплачують внесок шляхом готівкових розрахунків через банки чи відділення зв'язку.



{ частина 8, стаття 9, Розділ ІІІ }   {ЗУ 4676-VI з 12.06.2012}

  8. Платники ЄВ , зобов'язані сплачувати ЄВ , нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 20 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом , крім гірничих підприємств, які зобов’язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за відповідний базовий звітний період, не пізніше 28 числа місяця, що настає за базовим звітним періодом .

    При цьому платники, зазначені у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується ЄВ , одночасно з видачею зазначених сум зобов'язані сплачувати нарахований на ці виплати ЄВ у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з територіальним органом ПФ за платником визнана переплата ЄВ , сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. При цьому фактичним отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) вважається отримання відповідних сум готівкою, зарахування на рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, отримання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей у рахунок зазначених виплат, фактичне здійснення з таких виплат відрахувань згідно із законодавством або виконавчими документами чи будь-яких інших відрахувань.

    Базовим звітним періодом є календарний місяць, а для платників, зазначених в абзацах третьому та четвертому пункту 1 частини першої статті 4 цього Закону, – календарний рік.

  9. Обчислення і сплата ЄВ за платників, зазначених у пунктах 2, 3, 6, 7, 8, 9 та 11 частини першої статті 4 цього Закону, здійснюються платниками, зазначеними у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, за рахунок сум, на які внесок нарахований.

  10. Днем сплати ЄВ вважається:

    1) у разі перерахування сум ЄВ з рахунку платника на відповідні рахунки ПФ – день списання банком або ДКУ суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок ПФ ;

    2) у разі сплати ЄВ готівкою – день прийняття до виконання банком або іншою установою – членом платіжної системи документа на переказ готівки разом із сумою коштів у готівковій формі.

  11. У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати ЄВ , до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку ЄВ , несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом.

  12. ЄВ , підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника.

    За наявності у платника ЄВ одночасно із зобов'язаннями із сплати ЄВ , зобов'язань із сплати податків, інших обов'язкових платежів, передбачених законом, або зобов'язань перед іншими кредиторами зобов'язання із сплати ЄВ , виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов'язаннями, крім зобов'язань з виплати заробітної плати (доходу).

  13. Суми помилково сплаченого ЄВ зараховуються в рахунок майбутніх платежів ЄВ , або повертаються платникам у порядку і строки, визначені ПФ за погодженням з ФзодСС та ДКУ .

  14. ЄВ , що відповідно до цього Закону підлягає сплаті із сум виплат за період з дня виникнення у платника відповідного зобов'язання до дня включення територіальним органом ПФ даних про такого платника до ДержРеєстр зодСС , сплачується (стягується) на загальних підставах відповідно до цього Закону за зазначений період.


  Стаття 10.   Добровільна сплата єдиного внеску

  1. Платниками, які мають право на добровільну сплату ЄВ , є:

    особи, зазначені у пунктах 4 та 5 частини першої статті 4 цього Закону, – на зодСС у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, та/або від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності;

    члени фермерського господарства, особистого селянського господарства – на зодСС на випадок безробіття, у зв'язку з ТВП , від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, та пенсійне страхування;

    громадяни України, які працюють за межами України, – на зодСС на випадок безробіття, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, та пенсійне страхування.

  2. Особи, зазначені в частині першій цієї статті, беруть добровільну участь у системі зодСС протягом строку, визначеного в договорі про добровільну участь у системі зодСС , але не менше одного року.

  3. Особи, зазначені в частині першій цієї статті, подають до територіального органу ПФ за місцем проживання відповідну заяву в порядку та за формою, встановленими ПФ за погодженням з ФзодСС .

    Територіальний орган ПФ , що отримав заяву про добровільну участь у системі зодСС , має право перевіряти викладені в заяві відомості та вимагати від особи, яка подала заяву, документи, що підтверджують зазначені відомості.

    З особою, яка подала заяву про добровільну участь у системі ФзодСС , територіальним органом ПФ в строк не пізніше ніж 30 календарних днів з дня отримання заяви укладається договір про добровільну участь у системі ФзодСС (далі – договір про добровільну участь) відповідно до типового договору, що затверджується ПФ за погодженням з ФзодСС .

{ абзац 1 - 11, частина 4, стаття 10, Розділ ІІІ }

  4. У договорі про добровільну участь зазначаються:
    назва документа;
    відомості про особу, які вносяться до системи персоніфікованого обліку (частина третя статті 20 цього Закону);
    вид (види) загальнообов'язкового державного соціального страхування, в якому особа братиме участь;
    строк дії договору;
    порядок сплати ЄВ , та рахунки, на які він має сплачуватися;
    умови набуття ЗО права на виплати за зодСС відповідно до закону;
    умови розірвання договору;
    права та обов'язки сторін, відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання умов договору;
    інші умови за згодою сторін або передбачені типовим договором про добровільну участь, що не суперечать законодавству про зодСС .

    Договір про добровільну участь набирає чинності з дня його підписання.

{ абзац 1 - 4, частина 5, стаття 10, Розділ ІІІ }

  5. ЄВ , для осіб, зазначених у пунктах 4 та 5 частини першої статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі, визначеному частиною одинадцятою статті 8, та розподіляється відповідно до частини двадцять четвертої статті 8 цього Закону.

    Для осіб, зазначених в абзацах третьому та четвертому частини першої цієї статті, які виявили бажання брати участь в одному з видів зодСС , розмір ЄВ визначається у таких відсотках до Бази ЄВ , передбаченої пунктом 3 частини першої статті 7 цього Закону:

    на зодПС – 33,2 %,
    на зодСС на випадок безробіття – 1,5 %,
    на зодСС у зв'язку з ТВП , – 1,9 %,
    на зодСС від НВ , – 1,51 %.

    ЄВ , для осіб, зазначених в абзацах третьому та четвертому частини першої цієї статті, які виявили бажання брати участь у декількох видах зодСС , встановлюється у розмірі, визначеному частиною одинадцятою статті 8, та розподіляється відповідно до частини двадцять четвертої статті 8 цього Закону.

{ абзац 1 - 7, частина 6, стаття 10, Розділ ІІІ }

  6. Територіальний орган ПФ відмовляє в укладенні договору про добровільну участь у разі, якщо особа:
    підлягає зодСС ;
    не відповідає іншим вимогам, визначеним частиною першою цієї статті;
    подала неповні або недостовірні відомості;
    раніше уклала договір про добровільну участь, дія якого не припинена або за яким не виконано передбачені договором умови;
    бажає укласти договір на строк менше одного року.

    В інших випадках відмова в укладенні договору про добровільну участь не допускається.

  7. Договір про добровільну участь може бути достроково розірваний:

    1) застрахованою особою:
      за її бажанням, якщо договір діяв не менше одного року;
      у разі систематичного порушення умов договору територіальним органом ПФ ;

    2) територіальним органом ПФ у разі:
      набуття ЗО відповідно до цього Закону зобов'язань щодо участі в системі зодСС ;
      виникнення обставин, що не відповідають визначеним цим Законом вимогам до осіб, які мають право брати добровільну участь у системі зодСС ;
      систематичного порушення ЗО умов договору;
      смерті ЗО ;

    3) за згодою сторін, якщо договір діяв не менше одного року.

    В інших випадках дострокове розірвання договору про добровільну участь не допускається.



  Стаття 11.   Порядок розподілу страхових коштів за видами загальнообов'язкового державного соціального страхування


{ абзац 1, частина 1, стаття 11, Розділ I }   {ЗУ 3668-VI з 01.10.2011}

  1. Страхові кошти, акумульовані на централізованих рахунках ПФ , автоматично перераховуються не пізніше наступного операційного дня після їх зарахування на централізовані рахунки ФзодСС на рахунки Накопичувального пенсійного фонду (далі - Накопичувальний фонд), а у випадках, передбачених законом, - недержавних пенсійних фондів відповідно до визначених законом пропорцій.

    Обмін інформацією щодо перерахованих на рахунки ФзодСС страхових коштів здійснюється у порядку, встановленому ПФ за погодженням із зазначеними фондами та ДКУ .

  2. Із страховими коштами, акумульованими на рахунках ПФ , здійснюються такі операції:


{ пункт 1, частина 2, стаття 11, Розділ I }   {ЗУ 3668-VI з 01.10.2011}

    1) перерахування на рахунки ФзодСС відповідно до встановлених законом пропорцій розподілу за видами зодСС , Накопичувального фонду, а у випадках, передбачених законом, - недержавних пенсійних фондів ;

    2) повернення платникам ЄВ надміру або помилково сплачених сум;

    3) повернення безпідставно стягнених сум ЄВ (абзац другий частини третьої статті 26 цього Закону).

  3. Кошти ФзодСС обслуговуються органами ДКУ на безоплатній основі.

 
 
 
 
                (на сайті ВРУ ~ стор. 2)
          Розділ IV.   ПОВНОВАЖЕННЯ ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ ЩОДО ЗБОРУ ТА ОБЛІКУ ЄДИНОГО ВНЕСКУ.
          ДЕРЖАВНИЙ НАГЛЯД ЗА ЗБОРОМ ТА ВЕДЕННЯМ ОБЛІКУ ЄДИНОГО ВНЕСКУ

  Стаття 12.   Завдання та функції Пенсійного фонду

  1. Завданнями ПФ є забезпечення збору єдиного внеску, ведення обліку надходжень від його сплати та здійснення контролю за сплатою ЄВ .

{ абзац 1 - 11, частина 1, стаття 12, Розділ ІV }

  2. ПФ відповідно до покладених на нього завдань:

    аналізує та спільно з зодСС прогнозує надходження коштів від сплати ЄВ ;

    забезпечує збір та ведення обліку надходжень від сплати ЄВ ;

    здійснює контроль за додержанням законодавства про збір та ведення обліку ЄВ , правильністю нарахування, обчислення, повнотою і своєчасністю сплати ЄВ ;

    встановлює форми, строки і порядок прийняття та обробки звітності, зокрема в електронній формі, від платників щодо нарахування, обчислення та сплати ЄВ ;

    формує та веде ДержРеєстру зодСС , здійснює заходи щодо забезпечення доступу до даних ДержРеєстру зодСС відповідно до цього Закону;

    готує звітність, передбачену цим Законом;

    взаємодіє в установленому законодавством порядку з ДКУ , міністерствами, іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами і організаціями та ФзодСС ;

    узагальнює практику застосування законодавства про збір та ведення обліку ЄВ і подає центральному органу виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики пропозиції щодо його вдосконалення;

    надає роз'яснення з питань застосування законодавства про збір та ведення обліку ЄВ ;

    здійснює інші функції, передбачені законодавством.


  Стаття 13.   Права Пенсійного фонду та його територіальних органів

  1. ПФ та його територіальні органи мають право:

    1) отримувати безоплатно від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання і від ФО - підприємців відомості про нарахування, обчислення і сплату ЄВ , а також інші відомості, необхідні для виконання ПФ функцій, передбачених цим Законом;


{ абзац 1, пункт 2, частина 1, стаття 13, Розділ I }   {ЗУ 3668-VI з 01.10.2011}

    2) проводити не частіше ніж один раз на календарний рік планову, а у випадках, передбачених законом, – позапланову перевірку на підприємствах, в установах і організаціях, у ФО - підприємців бухгалтерських книг, звітів, кошторисів та інших документів про нарахування, обчислення та сплату ЄВ , достовірності відомостей, поданих до Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування , отримувати необхідні пояснення, довідки і відомості (зокрема письмові) з питань, що виникають під час такої перевірки.


{ абзац 2, пункт 2, частина 1, стаття 13, Розділ I }

    Планові та позапланові перевірки проводяться у порядку, затвердженому КМУ за погодженням із сторонами соціального діалогу.


{ абзац 3, пункт 2, частина 1, стаття 13, Розділ I }   {ЗУ 3668-VI з 01.10.2011}

    Планові та позапланові перевірки проводяться органами Пенсійного фонду за місцезнаходженням платника єдиного внеску, а в разі відсутності у платника єдиного внеску приміщення така перевірка може бути проведена в приміщенні органу Пенсійного фонду.


{ абзац 4, пункт 2, частина 1, стаття 13, Розділ I }

    Порядок взаємодії податкових органів і органів ПФ під час організації та проведення планових перевірок встановлюється ПФ спільно з ДПАУ ;

    3) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від ФО - підприємців усунення виявлених порушень законодавства про збір та ведення обліку ЄВ ;

    4) вилучати в установленому законодавством порядку у підприємств, установ і організацій, ФО - підприємців копії документів, що підтверджують заниження розміру заробітної плати (доходу) та інших виплат, на які нараховується ЄВ ;

    5) звертатися до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство платника ЄВ ;

    6) застосовувати фінансові санкції, передбачені цим Законом;

    7) стягувати з платників несплачені суми ЄВ ;

    8) порушувати в установленому законом порядку питання про притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про збір та ведення обліку ЄВ ;

    9) у разі виявлення фактів порушення порядку нарахування, обчислення і сплати ЄВ звертатися в установленому законом порядку до відповідних правоохоронних органів;

   10) здійснювати інші функції, передбачені законодавством.


  Стаття 14.   Обов'язки Пенсійного фонду та його територіальних органів

  1. ПФ та його територіальні органи зобов'язані:

    1) надавати на безоплатній основі інформацію з ДержРреєстру зодСС фондам зодСС , органам праці та соціального захисту населення в порядку, визначеному ПФ за погодженням з ФзодСС та центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики;

    2) до 1 червня року, що настає за звітним, складати прогноз надходжень страхових коштів на наступний бюджетній рік;

    3) щомісяця, щокварталу та щороку подавати центральному органу виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики, ФзодСС звіти про надходження сум ЄВ та фінансових санкцій, застосованих відповідно до закону. Форма звіту та строки його подання визначаються центральним органом виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики за погодженням із ФзодСС ;

    4) до 1 квітня року, що настає за звітним, оприлюднювати річний звіт про нарахування, обчислення та сплату ЄВ за минулий рік;

    5) щокварталу інформувати КМУ про основні показники сплати ЄВ . Перелік показників, порядок та строки інформування визначаються КМУ ;

    6) здійснювати контроль за дотриманням платниками ЄВ вимог цього Закону;

    7) забезпечувати своєчасне внесення відомостей до ДержРреєстру зодСС ;

    8) здійснювати контроль за достовірністю відомостей, поданих до ДержРреєстру зодСС ;

    9) надавати безоплатно на вимогу ЗО інформацію, що міститься на їх персональних облікових картках у ДержРреєстру зодСС ;

    10) надавати безоплатно платникам ЄВ в усній та письмовій формі консультації з питань застосування законодавства про збір та ведення обліку ЄВ , роз'яснювати їхні права і обов'язки;

    11) за вимогою платників, зазначених у пунктах 1, 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, проводити звірення сум нарахування та сплати ними ЄВ .


  Стаття 15.   Державний нагляд за збором та веденням обліку єдиного внеску

  1. Державний нагляд за діяльністю ПФ щодо збору ЄВ , ведення обліку надходжень від його сплати та контролю за сплатою здійснюють центральні органи виконавчої влади у сфері праці та соціальної політики та у сфері фінансів.

  2. Рішення органів, уповноважених здійснювати державний нагляд, є обов'язковими для виконання. Рішення органів державного нагляду можуть бути оскаржені в судовому порядку.

  3. У разі якщо ПФ прийняв рішення з порушенням законодавства про збір та ведення обліку ЄВ або не виконує вимог законодавства, відповідний орган державного нагляду встановлює факт порушення і визначає строк для його усунення.

    Якщо протягом такого строку ПФ не усуне порушення, незаконне рішення скасовується органом державного нагляду, а посадові особи, винні в порушенні, притягаються до відповідальності згідно із законом.

  4. ПФ зобов'язаний надавати органам державного нагляду документи та інформацію для здійснення ними функцій з державного нагляду.

  5. За ініціативою органів державного нагляду може призначатися аудиторська перевірка діяльності ПФ із забезпечення збору та обліку ЄВ . Фінансування проведення такої перевірки здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
 
 
 
Перегляд наступної частини Закону  
{ Джеpeло документа - http://zakon1.rada.gov.ua   ВРУ. Сторiнка 1 - 4 }
 
  *   Не цікаві для широкого загалу місця - меншим шрифтом.
  **   Коментарі:
до Розділу ІІ
Для того, щоб за послуги підприємця не утримували єдиний соцвнесок доведеться заплатити держреєстратору за витяг з реєстру